Sunday, June 12, 2005

SHOULD STORY HAVE BEEN ON THE FRONT PAGE????

ShowLetter
Following song will be very befitting for the political couple you show at the top in your blog
------------
Love, love will keep us together
Think of me babe whenever
Some sweet talkin' girl comes along, singin' a song
Don't mess around, you just gotta be strong

Just stop, 'cause I really love you
Stop, I been thinkin' of you
Look in my heart and let love keep us together

You (you, do do do) you belong to me now (do, do do do)
Ain't gonna set ya free now (do do do)
When those girls start hangin' around, talkin' me down
Hear with your heart and ya won't hear a sound

Just stop (stop, stop) cause I really love you (really love you)
Stop (stop, stop) I been thinkin' of you (been thinkin' of you)
Look in my heart and let love keep us together, whatever

Young and beautiful, but someday your looks'll be gone
When the others turn you off, who'll be turnin' you on
I will, I will, I will, I will be there to share forever
Love will keep us together
I said it before and I'll say it again
While others pretend
I need ya now and I need ya then

Just stop (stop) cause I really love you (really love you)
Stop (stop) I been thinkin' of you (been thinkin' of you)
Look in my heart and let love keep us together
Whatever (a-ba-da whatever)
I will (ever), I will (ever), I will (ever), I will (ahh)

You better stop (stop) cause I really love you (really love you)
Stop (stop) I been thinkin' of you (been thinkin' of you)
Look in my heart and let love keep us together
Whatever (a-ba-da whatever)
I will (ever), I will (ever), I will (ever), I will (ahh)
# posted by Anonymous : 9:30 PM

Maybe I’m the only one who cannot believe that a story of the most sexist MLA’S shouldn’t be on the front page of the Telegraph Journal?


But then again it just reinforce my belief that it really don’t matter which political party is in power because it’s the Irving’s bureaucrats who runs the show in the Capital!!!

So was this story worthy to be on the front page of the Telegraph Journal? Please let me know.

telegraph2

I wonder if the Irvings will ever fix the paper's sign? I traveled all across the Unites States and Canada and every City are proud to advertisse their newspaper but not this one. Sure is a black eye for the tourists who visis Saint John. WHAT A SHAME!!! SHAME ON THE IRVINGS!!!!

COME J.D. IRVING!!! SPEND YOUR $$$$$$ ON A NEW SIGN!!!!

Jim%20Irving%20and%20John%20Lounds

POLITICAL MESSAGE!!!

colson1

DU RITALIN POUR LA VIE!!!

Du Ritalin pour la vie
«La moitié des enfants verront leurs symptômes persister à l'adolescence et à l'âge adulte»

Louise-Maude Rioux Soucy
Édition du samedi 11 et du dimanche 12 juin 2005

Mots clés : Québec (province), trouble déficitaire de l'attention avec ou sans hyperactivité


Longtemps considéré comme une béquille pour aider les hyperactifs à marcher droit, le Ritalin commence timidement à imposer sa griffe au quotidien et pour la vie. Ce changement, qui va de pair avec une explosion de la pharmacopée destinée aux enfants, contribue fortement à alimenter l'idée d'une surprescription au Québec. Et si nous avions tout faux? Le Devoir vous propose un état des lieux.


Blanche-Aimée Demers a ses aises à la Clinique des troubles de l’attention et de l’hyperactivité au CHU Sainte-Justine. Croquée en mars dernier lors d’une visite du Devoir, la petite était ravie de cette matinée de congé en compagnie de la Dre Stacey Ageranioti-Bélanger.
Jacques Nadeau

Version pour imprimer

Faire suivre ...
Réactions
Droit de reproduction
Textes associés
Un cocktail de molécules Reservé aux membres abonnés
(11.06.2005)
Dossier(s)
Santé!
AOL/Le Devoir
Netscape/Le Devoir

Sous l'impulsion d'une vague de fond venue des États-Unis, un nombre croissant de médecins québécois choisissent de prescrire le Ritalin en continu aux enfants qui souffrent d'un trouble déficitaire de l'attention avec ou sans hyperactivité (TDAH). Certains n'écartent même plus la possibilité d'un traitement à vie. Mais cette petite révolution a des racines encore bien fragiles au Québec, où la question de la bonne utilisation vient hanter les prescripteurs.

Il faut admettre que les statistiques ont de quoi faire sursauter quand on sait que le nombre d'enfants qui souffrent d'un TDAH est constant année après année (de 5 à 7 %). En effet, le fournisseur canadien IMS, qui recense les ventes de médicaments, note que le nombre de visites attribuées à ce trouble a grimpé de 20 % en quatre ans alors que les prescriptions, elles, bondissaient de 30 %. Ce décalage, que plusieurs attribuent à tort à une surprescription, serait plutôt l'indice que cette révolution fait tranquillement son chemin au Québec en tirant les statistiques vers le haut derrière elle.

Dans les cliniques spécialisées en TDAH du CHU Sainte-Justine et de l'Hôpital pour enfants de Montréal, le médicament est présenté comme un élément aussi essentiel que l'est l'insuline pour le diabétique. Quarante ans après l'arrivée du Ritalin, il ne s'agit plus de s'interroger s'il est bon de prescrire un stimulant ou non, mais de savoir comment il faut le faire, explique sans détour la Dre Stacey Ageranioti-Bélanger, qui parle du TDAH comme d'un mal «chronique».

Pour la directrice de la Clinique TDAH de Sainte-Justine, prescrire un stimulant sur une base strictement scolaire lance un message ambigu aux parents comme à l'enfant. Voilà pourquoi elle recommande la prise du stimulant tous les jours de l'année. «Avant, on avait tendance à ne regarder que ce qui touchait l'école et à négliger le reste; aujourd'hui, on reconnaît que c'est un problème qui touche la vie d'un enfant et de sa famille au quotidien», note la Dre Ageranioti-Bélanger.

Vieillir avec le Ritalin

C'est dans le même esprit que des médecins choisissent de prescrire le stimulant à l'adolescence et à l'âge adulte, une tendance lourde aux États-Unis mais qui divise encore le Québec. «Nous avions l'habitude de cesser la médication à l'adolescence, mais nous savons maintenant que la moitié des enfants verront leurs symptômes persister à l'adolescence et à l'âge adulte», fait valoir la Dre Ageranioti-Bélanger, preuves scientifiques à l'appui.

Des chercheurs américains ont en effet réussi à mesurer l'impact non négligeable d'un trouble non traité chez d'anciens TDAH. Adultes, ces gens ont beaucoup plus de problèmes à garder un emploi, ils ont de la difficulté à créer des liens et sont plus nombreux à divorcer ou à se séparer. Comme il leur arrive encore de manquer de concentration, ils se blessent davantage et ont plus d'accidents automobiles. Souvent fragilisés, ils cèdent plus facilement à la pression et sont plus nombreux à penser au suicide.

Car on ne peut jamais prévoir comment le TDAH évoluera ni quand il fera en sorte que le quotidien devienne un enfer. À la clinique du CHU Sainte-Justine, il n'est donc plus rare de rencontrer des adolescents comme Suzie, quatorze ans, croisée par Le Devoir, un beau matin de mars. Enfant, Suzie était une petite fille sans histoire, un peu dans la lune, certes, mais généralement première de classe. À l'adolescence, son problème d'attention s'est toutefois couplé à des problèmes de consommation et de comportement.

Depuis deux ans, Suzie est souvent suspendue et ses notes ont dégringolé. «On savait qu'elle avait un problème d'attention. Mais avant, elle ne vivait pas d'échecs. Aujourd'hui, ce n'est plus le cas. On a donc senti le besoin d'agir», explique sa mère, dans un sourire. Ce matin-là, le verdict est finalement tombé : Suzie devra prendre un stimulant. L'adolescente est visiblement soulagée. «Je veux changer d'école et recommencer à neuf. Je suis prête à le faire avec le Ritalin», souffle-t-elle, en triturant ses piercings.

Mais en dehors des cliniques spécialisées, l'idée de prescrire le Ritalin à vie est encore loin d'être acquise. Médecin de famille en Centre jeunesse, le Dr Yves Lambert compte onze enfants TDAH sur douze dans le seul groupe des six à douze ans. Il sait mieux que quiconque combien la médication est capitale pour ceux-ci, mais il hésite à poursuivre le traitement au-delà d'un certain âge. «J'en suis à en discuter avec mes patients un à un. Je ne sais pas encore où je me situe par rapport à ça.»

Très au fait des recherches, le Dr Lambert ne cache pas qu'il espère obtenir des réponses satisfaisantes dans les prochaines percées attendues en neurosciences. Un espoir que partage le psychologue Denis Lafortune, qui avoue avoir les mêmes réserves. «Les neurosciences nous ont permis de voir que le TDAH n'est pas induit par un seul gène mais par une série de gènes», indique le spécialiste des psychotropes chez l'enfant et l'adolescent. La prochaine étape sera de voir comment s'exprime cette série de gènes au fil des ans.

Le bon diagnostic

Ce profil génétique est peut-être la clé qui permettra aux cliniciens de faire un diagnostic vraiment sûr, ce qui, pour le moment, reste très difficile à obtenir. En effet, certains symptômes attribués au TDAH peuvent appartenir à une dizaine d'autres conditions psychiatriques, comme l'anxiété, le stress, la dépression, quand ils ne cachent pas tout simplement un mauvais classement scolaire ou un climat familial difficile.

Voilà pourquoi des règles très strictes ont été édictées par le Collège des médecins et l'Ordre des psychologues. Mais, compte tenu de leur complexité, bien peu de spécialistes ont le loisir de s'y prêter. Idéalement, le pédopsychiatre devrait faire une évaluation individuelle de 45 minutes de l'enfant, rencontrer ensuite son répondant, communiquer avec l'école, faire une évaluation physique de l'enfant, et, au besoin, une évaluation psychologique.

Denis Lafortune a toutefois constaté que ces règles ne sont suivies qu'une fois sur cinq, pas davantage, en Amérique du Nord. Dans une étude réalisée auprès de 300 enfants vus à la clinique externe de pédopsychiatrie de Sainte-Justine, le psychologue a même calculé que le délai moyen entre l'ouverture du dossier et la première prescription était de zéro ( !) jour.

Voilà un délai qui laisse songeur quand on sait que le diagnostic n'est juste que s'il repose sur une combinaison de plusieurs symptômes qu'il faut soigneusement peser auprès de plusieurs intervenants. «Le principal défaut des évaluations rapides est qu'on accorde une importance démesurée à un ou quelques symptômes très dérangeants, comme l'agitation, ce qui n'en fait pas un enfant hyperactif ou lunatique pour autant», note M. Lafortune.

Une étude américaine a démontré que 80 % des diagnostics sont motivés par ces symptômes-cibles que l'on nomme plus communément target symptoms. Hors des cliniques spécialisées, les médecins n'ont pas le temps nécessaire pour s'astreindre à de longues démarches. «Dans la communauté, les pédiatres ne voient les enfants que cinq à dix minutes, pas plus», déplore le Dr Emmett Francoeur, qui préside le comité de planification du programme TDAH à l'Hôpital de Montréal pour enfants.

Est-ce à dire que nos enfants sont médicamentés à tort ? Le Dr Francoeur en doute. «Il y a certainement de mauvais diagnostics, mais ce phénomène va dans les deux sens. Il y a des enfants qui reçoivent une médication pour un mal tout autre, une dépression par exemple, et d'autres qui n'en reçoivent pas et qui en auraient besoin.»

N'empêche que cela lance un signal pour le moins ambigu, s'étonne Denis Lafortune. «Donner un stimulant à un enfant qui en fait souffre d'une dépression lui lance un message incohérent, même si on le soulage. Il faut se préoccuper de l'interprétation de l'enfant dans une situation pareille.»

Mais si les règles diagnostiques sont si souvent bâclées faute de temps, les médecins québécois sont majoritaires à suivre de très près leurs patients, ce qui laisse place aux ajustements nécessaires, explique le Dr Yves Lambert. «Aux États-Unis, les médecins prescrivent un psychotrope et ne revoient l'enfant que trois mois plus tard. Moi, quand je donne une telle prescription à un enfant, je le vois à la semaine tant qu'on n'est pas arrivé à un état stable. Et la majorité des médecins québécois ont la même attitude.»

FINALLY A SAFER SYSTEM BESIDE TAKING RITALIN!!!! IT'S ABOUT TIME!!!

I posted this one months ago but I have so many new readers that I decided to show this one again. Enjoy....It's short and right to the point!!!

Most of the population in New Brunswick strongly believes it's very improper to spank children as was the preferred method of yesteryear.

Make sure you read the next three paragraphs inside before strolling down! Just click on read more and don't stroll!

I recently heard from a friend who has tried other methods beside Ritalin to control their kids when they have one of "those moments".

One system that she found very effective was to just take the hyperactive child for a car ride and talk.

They usually calmed down and stopped misbehaving after their little outing together. There's nothing better than clean fresh air!

I've included the photo below of one of those sessions with my friend's son in case you would like to use the technique beside taking Ritalin.

hyper kid!!!

ARTIST WCIE JOINS TEAM!!!!

This blog gets bigger every day. We have WCIE, WCIE jr, Tim Smith and myself! Now, we added someone else to our team. It's Artist WCIE!!!! This individual made the fire on the LNG tanker. You see? I will never take credit for something that I never did!! That's not my style! Here's the latest from artist WCIE!!!!

ORIMI

BERNARD LORD AGREES WITH THIS!!!!!

Generation Rx Increasingly, teens raid medicine chest to get high

Sunday, June 12, 2005

By George Krimsky and Joyce Peck

Copyright © 2005 Republican-American

Drug abuse.

rx-rit

The responsibility for drinking, smoking, snorting and shooting up among minors has always been placed first on the home doorstep. But counselors, teachers and school administrators are witnessing a new craze that puts parents even more on the spot: The raiding of Mom's and Dad's medicine chest for prescription drugs that can deliver a new thrill or another way to escape stress.


Prescription painkillers such as OxyContin, Vicodin, and Percocet are the new drugs of choice throughout the nation, as well as here. The Partnership for a Drug Free-America released a study in April that indicated one in every five teenagers in America has abused legal painkillers, signaling the arrival of "Generation Rx."

In addition, teenagers are getting high from medications that are increasingly prescribed for hyper-activity, such as Ritalin and Adderall.

The partnership study said 10 percent of teenagers have tried these "psychostimulants" without a doctor's permission.

Kids like to crush the time-release capsules, getting an 8- or 12-hour dose all at once. The effect is a euphoric high or a jolt of energy.

The experts say the consequences can be serious: Overuse can lead to addiction and even death.

Those familiar with the problem in this area are not ready to call it a crisis, but say it's a trend that needs addressing before it gets out of hand.

While the use of illegal drugs, such as marijuana and chemical concoctions such as Ecstasy, continues to be widespread, the legality and ease of obtaining drugs that are prescribed or sold over the counter has complicated the campaign to curtail them.

"It's just easier to pop a pill at school without people noticing," said Ben Bucchioni, 15, a freshman at Nonnewaug High School in Woodbury. Once a drug user, young Bucchioni went clean a year ago, and started talking publicly about the dangers. He urges parents to get more involved in their kids' lives.

Schools in the region have reacted to the pill-popping craze in various ways. Some deny they have a serious problem. Others have ignored or dismissed inquiries. And others have faced the issue squarely. Region 10, which serves the small towns of Harwinton and Burlington, expelled 13 students this past spring after a spate of drug incidents that alarmed school officials enough to convene public meetings about the problem.

"The students, and some parents, are not taking it seriously enough," said the principal of Region 10's Lewis S. Mills High School in Burlington, Karissa Niehoff.

Kim Gallo, vice principal of Region 14's Nonnewaug High School, insists that drug use has to be admitted and dealt with head-on.

"Parents shouldn't want to send their children to a school that denies it has drugs," she said at a public meeting in March.

When the Sunday Republican conducted a phone survey this April of area schools to find out how many drug-related suspensions have occurred this year, administrators in more than one-third of the schools did not reply, declined to cooperate or said those figures would not be available until this summer.

Of the 17 school districts that replied to the survey, 42 percent of the high schools and middle schools reported an increase in student suspensions this year over last year, while 58 percent said such activity was either the same or less than last year.

How it Works

Interviews with students, counselors, and educators draw a picture of casual theft from home medicine cabinets and quiet transactions in schoolyards.

An athlete on crutches is a prime target for someone looking to buy extra pain pills, for example. A 10-milligram tablet of powerful OxyContin sells for about $5. Once crushed and taken with a drink, it brings on a numbing high not unlike marijuana. If washed down with alcohol, the high can be more intense, and more dangerous. Lethargy in the eyes or slurred speech are signs of use. The short-term risk could be "respiratory depression," according to the Partnership for a Drug-Free America. Over a long period, painkiller abuse can be addictive, with increasingly higher doses or dangerous mixing with other drugs, such as sedatives.

Another drug source is the student who is prescribed Ritalin or Adderall for reducing hyperactivity, commonly called attention deficit disorder (ADD). For those who don't need this medication, it has what is called a paradox effect of making the user more alert and energized. Users often seem unusually nervous. Short-term dangers could be heart attack or seizures. Over the long term, users can be consumed by feelings of hostility or paranoia.

Time-released cold medicines, antihistamines, sedatives and tranquilizers are also abused to such an extent that many pharmacists are cautious about selling even over-the-counter medicine to underage buyers.

Sniffing household chemicals -- such as glue, cleaning fluid, and nail-polish remover -- is particularly popular with adolescents. Butyl nitrate, which is sold as tape-head cleaner, is referred to as "rush" or "climax" for its effect when sniffed or huffed, or inhaled through the mouth.

Any "psychoactive" substance taken in concentrated form will produce a buzz of some kind, but the result can be permanent damage if taken for sustained periods, experts say. "More gets into your blood quicker, and that can lead to a change in your brain," explained Dr. Gregg Grinspan of the Hungerford Emergency Department at Winsted Health Center.

Students familiar with the system said there is no single dealer, such as those associated with hard, illegal narcotics. "It's more like a chain of kids, passing the word," said Scott Conover, 17 of Naugatuck.

How do they know what to do with prescription drugs to get a high? They experiment, share their experiences with peers and get new ideas from the Internet, the students reported.

Local schools have a growing list of rules aimed at curbing consumption of drugs, alcohol and tobacco on school grounds.

Infractions usually carry an automatic 10-day suspension, followed by a hearing by school board members on whether the student should be expelled.

The abuse of legally prescribed drugs is seen as one way to get around the growing welter of restrictions, students and administrators reported. It's almost like a game to beat the system. For those who don't have a physician's permission to use the drug or can't find a source in school, they use a computer with a good printer to forge a prescription form.

"There are a lot of doctors' kids who can get copies of the real thing," said Matt Gernien, 17, of Oxford.

"Children say they choose to use drugs simply because they want to," explained Joy Reardon, executive director of the Substance Abuse Action Council of Central Connecticut, based in Bristol. "To relieve boredom, feel good, forget their troubles and relax, have fun, satisfy their curiosity, take risks, ease their pain, feel grown up, show independence, belong to a specific group, look cool."

In the face of all that pressure, consequences tend to be ignored.

"These students think they are invincible," said Bill Kania of the Wheeler Clinic in Plainville.